In Honduras op vakantie
20 juli 2019 - Lago Yojoa, Honduras
20/7/2019 Lago de Yojoa 02u
Sinds dat ik Paul heb leren kennen was op reis gaan steeds een avontuur. Een volledige uitgestippelde reis met op voorhand gereserveerde verblijfplaatsen is niet aan hem besteed. En al maak ik hierom steeds zorgen, komt alles goed. Hoe hij dat flikt, weet ik nog altijd niet 😏.
Zo dus ook ons verblijf hier aan het Lago de Yojoa. Na twee teleurstellende hotels gezien te hebben (prijs kwaliteit verhouding was niet oké) zijn we uiteindelijk in hotel Naturaleza aangekomen: heerlijk hotel waar relaxen troef is
Gisteren naar de watervallen van Pulahpanzak geweest. Een frisse duik bij een zeer warme dag was meer dan welkom!
Deze 2 avonden al tweemaal getrakteerd op hevige regenbuien, samenspel van donderslag en bliksem. Het zijn zo`n buien die de slaap verstoord. Alleszins de mijne toch 😏. Vandaar dat ik nu schrijf...
Straks vertrekken we voor Yoro, de stad waar ik in 1994 "gestationeerd" voor het project Promoción Feminina, een gezondheidsproject dat ik moest leiden. Het accent lag op preventieve gezondheidszorg en ik heb samen met de Jesuïten kleine vrouwengroepen opgestart in de verschillende aldeas (gehuchten) rondom Yoro. Aan de vrouwengroepen werden gezondheidsvoorlichting gegeven inzake hygiëne, koken, kinderverzorging enz. Er werden praatgroepen georganiseerd om te kijken wat er in de aldea verbeterd kon worden ikv gezondheidszorg.
Als ik nu terugkijk zou ik een aantal accenten van het project anders aanpakken. Maar ja, als 24jarige idealist of een 50jarige "realist"...er is een wereld van verschil 🙄
Wat echter geen verschil maakt zijn de contacten die er ontstaan zijn. Ik heb in Yoro vrienden gemaakt waar, na mijn vertrek slechts sporadisch onderhouden werd maar dankzij sociaal media, lijkt de "afstand" kleiner te zijn geworden 👍. Ik ben echt benieuwd om hen straks allemaal te zien. Een emotionele moment na 23jaar zal het hoogstwaarschijnlijk worden.
Ik hoop dat het bezoek aan Yoro een indruk na laat aan Kathleen, Maaike en Laura en dat ze zien/ervaren hoe de leefomstandigheden zijn in Honduras. We gaan logeren bij mijn vrienden en veel luxe zal er niet zijn. Ik zou hen ook willen tonen hoe ik daar geleefd heb, waar ik gewerkt heb, wat ik in mijn vrije tijd deed. Ik ben benieuwd naar hun reacties...
Groetjes, Lynn



