In Honduras op vakantie
1 augustus 2019 - Juticalpa, Honduras
1/8 Juticalpa 10.30u
Wat een weekendje Guanaja moest zijn is uiteindelijk 5 dagen geworden. Niet bepaald goed onthaald geweest door sommigen van ons maar ja als de ferryboot vol is en belooft om terug te komen enkele uren later maar in weze zich niet aan de afspraak heeft gehouden...wat kan men doen? Mokken en tieren helpen niet dus maar het beste maken van gegeven omstandigheden zeker?
En of we dat hebben gedaan! Ondanks de vele muggenbeten, vochtige warmte (echt lettelijk het zweet LIEP eraf!), niet altijd water in huis, een vriendelijke samlamander op bezoek, een vleermuis in de veranda, watertaxis nemen die niet altijd stipt zijn (voor de lezer een inside information: ik zit echt niet graag op een boot, dus ben ik zeker uit mijn comfortzone verschillende keren moeten komen 🙄)...hebben we een heel leuke tijd gehad op het eiland en Guanaja zullen we nooit vergeten...😉
We hebben opmerkelijke vissen en planten in verschillende kleuren en maten gezien; soms al snokelend maar soms ook met het blote oog. We hebben even wel opmerkelijke mensen ontmoet ook in verschillende kleuren (lees origine 😉) en maten 😁.
The way of life op het eiland is toch anders dan wat ik gekend heb in Yoro en ik bedoel hier niet alleen de watertaxis die je brengt van punt a naar punt b maar ook de mengeling van Garifuna cultuur en spaans/hondureze is goed merkbaar in taal, huidskleur, muziek, gebaren enz. Wat wel hetzelfde is het "mañana" en "si quire Dios" gedachte. Verklaart dit misschien het feit dat ik hier minder stress had toen ik ik hier werkte'? Mogelijk 😉.
We zijn op het eiland ook gaan feesten omdat de komst van Colombus herdacht werd. Van echte beach party gesproken! Hal Tropical in het echt! (voor de lezer: in Halle is er jaarlijks een beachparty georganiseerd door KLJ Halle)
Gisteren afscheid genomen van Guanaja en nu in Juticalpa beland waar Paul gewerkt heeft in 94. We hopen hier nog mensen van vroeger te zien en ook te genieten van dpto. Olancho met zijn vele mooie valleien...
Groetjes Lynn






